Huizencrisis en de gevolgen

by - augustus 19, 2018

De woningmarkt; het blijft voor mij een fascinerend fenomeen. De woningprijzen stijgen en stijgen alsof we niets geleerd hebben van de crisis tussen 2008 en 2013. Zitten we in en bubbel of hoort het er gewoon bij om één keer in de zoveel jaar een huizencrisis te hebben?


Dagelijks doe ik mijn rondje Funda.nl in de steden Culemborg, Utrecht en Amsterdam. Ik ben een groot fan van het programma 'Uitstel van Executie' en volg ik diverse blogs over financiën en hypotheken. Leren van anderen, dromen over financiële onafhankelijkheid en op de hoogte blijven.

Lees ook: Impact van de Huizenmarkt

Zo ben ik onder andere een groot fan van Renée en haar blog porterenee.nl. Renee is, zoals ze het zelf beschrijft, een journaliste die per ongeluk geobsedeerd raakte door personal finance, oftewel door geld. Die nu ze 32 is pas ziet dat geld vrijheid betekent en die sindsdien spaart als een gek, belegt en aflost om one day financieel onafhankelijk te zijn. Vooral haar rubrieken 'Aflossuccesverhalen' en 'Waar doet ze het van' zijn favoriet bij mij.

Afbeeldingsresultaat voor porterenee

Pas geleden las ik op haar blog dit artikel waardoor ik terecht kwam bij een fascinerend verhaal in het financieele dagblad.  Dat deze meneer zijn verhaal wil delen met de rest van Nederland, getuigd van grote klasse, ook al is het anoniem. Want ik denk dat we allemaal wel eens een fouten maken op financieel gebied of het nu met grote gevolgen of met kleine gevolgen is.

Dit verhaal zal waarschijnlijk niet meer zo gauw voorkomen, want iedereen is wel wat meer op zijn hoede. Ook zijn de regels aangescherpt waardoor mensen beter beschermt en behoed worden tegen dit soort drama's. Maar ik denk wel dat de banken zeker andere manieren zoeken om er toch het spreekwoordelijke slaatje uit te slaan. Zoals bijvoorbeeld de actie van de Rabobank waar ik dit artikel overschreef.

Ben jij een beetje thuis in hypotheken en financiën? Heb je wel eens een verkeerde beslissing genomen op dit gebied? Laat het me weten in de comments, dit kan ook anoniem.

You May Also Like

2 Comments

  1. Tja ik heb zeker wel wat geleerd van de aankoop van mijn eerste huis in 2008, en sindsdien vertrouw ik niet meer op adviseurs en zoek ik alles veel meer zelf uit. Wat ik hierover geleerd heb deel ik regelmatig op mijn blog.
    Bijvoorbeeld over rentemiddeling, of keuzes in rentevaste periode. Ik leer elk jaar bij!
    Ps ik ben ook gek op funda ;) dromen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook nog een hoop te leren. Zoals rentebemiddeling bijvoorbeeld, volgens mij is dat niet voor ons weggelegd. :(

      Verwijderen

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achter laat: