Privacyverklaring, het moet even.

by - mei 27, 2018

Vandaag wil ik jullie graag wijzen op de nieuwe privacywet en wat dit voor jou betekend als je mijn blog bezoekt. Het is vreselijk droge stof, dus in dit artikel probeer op een korte en bondige manier uit te leggen wat het inhoudt.


Op 25 mei is de nieuwe privacywet in werking gegaan; het wordt ook wel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) genoemd. Deze nieuwe wetgeving geldt voor de gehele Europese Unie en is in het Engels bekend onder de naam General Data Protection Regulation (GDPR).

De afgelopen weken ben ik heel erg druk geweest met dit hele verhaal en me verdiept in allemaal moeilijke lappen test. De emails vlogen me om de oren van o.a. google en andere internetbedrijven en zelfs een brief van de overheid maakte de waarschuwing extra krachtig. Gelukkig was ik niet de enige in blogland en zo konden we met elkaar de boel een beetje optuigen. Al viel het allemaal niet mee en heb ik menig uurtje mijn HTML-script door getuurd of alles goed stond.


Ik zal jullie de verdere details besparen maar wil jullie wel even wijzen op wat er gebeurd al je mijn blog leest. Dit is al jaren zo, maar vanaf nu moet het duidelijk zijn voor jullie wat er precies gebeurd met jullie gegevens.

Via Google Analytics kan ik onder andere bekijken hoeveel lezers mijn site bezoeken, waar ze vandaan komen en welke artikelen ze lezen. Ik zou hier hele analyses uit kunnen toveren, maar helaas heb ik daar de tijd en het geduld niet voor. Ik persoonlijk gebruik het alleen om te kijken hoeveel bezoekers er op mijn site komen. Ik kan dus niet zien wie jij bent, maar wel bijvoorbeeld in welke regio je woont. Ik ben met Google overeengekomen dat jullie IP-adressen worden geanonimiseerd en dat Google de gegevens niet met derden deelt.


Mocht je reageren op een artikel op mijn blog, wat ik heel fijn vind natuurlijk, dan kun je er zelf voor kiezen om dat anoniem te doen. Maar je kan ook reageren met je naam, mailadres en je eventuele eigen website. Als je dit doet dan verstrek je deze gegevens zelf aan mij, ik zal deze niet verstrekken aan anderen, maar ze zijn wel zichtbaar voor mijn bezoekers zolang het artikel online staat.

Dat is het dus eigenlijk, de hele verklaring kun je hier lezen. Eigenlijk valt het best mee toch? En is het ook wel logisch, maar goed een letter verkeerd en je hebt een boete aan je kont.

Voor mijn webshop is het niet veel anders. Alleen heb ik hier natuurlijk uitgebreidere persoonsgegevens die jij zelf aan mij verstrekt als je een bestelling plaatst. Deze gegevens zijn niet zichtbaar voor anderen en zal ik ook niet met derden delen. Mits dit wettelijk verplicht is zoals bijvoorbeeld bij een controle van de belastingdienst. Voor mijn webshop verwijs ik je graag naar deze privacyverklaring.

Ik wil het hier dan ook graag bij laten en hoop jullie met dit artikel een stukje duidelijkheid te hebben gegeven hoe het nu zit met jouw privacy op mijn blog.

Voor het hele privacygebeuren heb ik ontzettend veel steun gehad aan Janine van www.simpelrijkleven.nl en heb ik ook gebruik gemaakt van de generator op www.veiliginternetten.nl. Op de valreep kwam ik ook nog dit document tegen, waar ik veel aan heb gehad:

You May Also Like

0 Comments

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achter laat: