70 jaar en 3 maanden!

februari 26, 2017

70 jaar en 3 maanden (!) is mijn AOW-leeftijd. De leeftijd dus dat ik zou kunnen stoppen met werken en recht heb op AOW. 70 jaar en 3 maanden.........sorry dat ik in herhaling val, maar afgelopen week werd ik even wakker geschud door dit artikel op het blog "In 10 jaar financieel afhankelijk!"

Ten eerste hoop ik deze leeftijd natuurlijk in goede gezondheid te mogen behalen, want helaas is dat niet voor iedereen weggelegd. Maar even praktisch, ik ben er echt van geschrokken. Ik hoor jullie denken; Goh Miranda heb je de afgelopen jaren onder een steen geleefd? Nou...eh.....ja dus.

Op de een of ander manier was ik de veronderstelling dat de AOW-leeftijd was verzet van 65 naar 67 jaar. En dat dit tot 2021 in stappen werd gedaan zodat mensen bijvoorbeeld recht hebben op AOW bij 65 en 3 maanden en dat dit steeds werd verschoven en dat vanaf 2021 iedereen tot 67-jarige leeftijd moest werken om in aanmerking te komen voor AOW. Dat mensen riepen; "Wij moeten straks werken tot ons zeventigste begreep ik wel, maar dacht meer dat dit figuurlijk was omdat die alleen maar inzagen dat deze wet zich verder zou kunnen uitbreiden naar een nog latere AOW-leeftijd.

Nou mooi niet dus, het is dus gewoon al zo, als het een beetje tegen zit moet ik vanaf nu dus nog meer dan 30 jaar werken, terwijl ik er toch al ruim 20 achter de rug heb. Dit doet me gelijk denken aan een collega van mij, die afgelopen maand op 48-jarige leeftijd heeft besloten om na 26 jaar trouwe dienst ontslag te nemen en het rustiger aan te gaan doen. Altijd tweeverdieners geweest, huis in de goede tijd verkocht, dus nu gaat hij lekker genieten van het leven en zijn vrouw een paar ochtenden helpen in haar eigen zaak. En gelijk heeft hij, het leven is te kort dus als het kan zeker doen.

Maar goed daar zitten wij dan met ons tweeverdieners-hypotheek, waar zelfs nog een gedeelte aflossingsvrij van is en dus het huis maar gedeeltelijk naar ons toekomt. Twee kleine kinderen die misschien nog mogen gaan studeren en dan leven we ook nog in een tijd dat de kans dat je jouw baan verliest niet klein is.

Nu is het niet zo dat ik hier wakker van lig, we hebben het op dit moment goed en wie dan leeft die dan zorgt. Maar het heeft me wel aan het denken gezet, moet ik echt tot mijn 70ste werken? Zijn er dan nog pre-pensioenen en wat als we vanaf nu nog zuiniger gaan leven, kunnen we dan misschien financieel onafhankelijk worden? Of in ieder geval minder financieel afhankelijk, bijvoorbeeld van 1 salaris proberen te leven? Een hoop stof om over na te denken dus en het is tijd om me eens serieus te gaan verdiepen in onze pensioenen.

Hoe sta jij hier in, heb jij alles al tot in de puntjes geregeld en weet je precies hoe je er voor staat tegen die tijd? Of ben jij net al ik en ook benieuwd wat jouw AOW-leeftijd is? Kijk dan hier en je weet het binnen 2 seconden!

You Might Also Like

8 reacties

  1. Maar goed dat die steen nu is opgelicht. Je zult er over 27 jaar achter komen dat de AOW leeftijd is opgeschoven. Grapje. Alle gekheid op een stokje. De mijne is 67 jaar en 9 maanden (ik dacht eerst 67 jaar en drie maanden, valt dus weer een half jaartje tegen). Ik spaar er hard voor om eerder te stoppen met werken, met mijn 62-63 jaar. En voor die tijd een hypotheekvrij appartement (gaat lukken). Wist je trouwens dat je aflossingsvrije hypotheek toch mag aflossen? :-). Nog een klein puntje van kritiek: je gebruikt een heel licht lettertype en dat is soms wat slecht leesbaar. Tikkeltje donkerder misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hans, bedankt voor je reactie. Echt knap dat je spaart om eerder te stoppen met werken, ik denk dat menig mens dat niet wil, kan of doet. Wij proberen idd 1x in de zoveel jaar een mooi bedrag af te lossen op onze aflossingsvrije hypotheek, zo proberen we de schade een beetje te beperken. En het lettertype ga ik wat aan doen. Nogmaals bedankt!

      Verwijderen
  2. 71 jaar en 3 maanden! Dus als jij blijft werken mag ik vast op je pensioensfeestje komen als ik een dagje vrij kan krijgen!

    Ik dacht dus ook dat 67 jaar de max was maar niet dus. Eigenlijk snapte ik wel waarom de keuze is gemaakt de leeftijd te verhogen naar 67 gezien de generatie na ons ook nog ooit met pensioen moet kunnen en daar is geld voor nodig wat wij dus (voor o.a. jou kids en evt. Toekomstige 'kleinkeinder') moeten inbrengen in het pensioenfonds.

    Je kunt ook nog SP stemmen op 15 maart. Die willen het weer terugbrengen naar 65 jaar. Kosten: 12 miljoen, rekening komt dan te liggen bij generatie later want die 12 miljoen komt nergens terug de komende kabinets periode. Daarnaast gaan ze meer banen creëren maar is de kans op verlies van banen op lange(re) termijn (10 jaar) dan gegarandeerd in grote aantallen. Hierdoor blijven er uiteindelijk netto minder banen over. Het is een keuze die mooi lijkt maar politiek is net Wie is de mol, niets is wat het lijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi geschreven Roël en fijn dat je het stukje van de SP even hebt uitgelegd. Ik kwam met mijn stemwijzer idd daarop uit, al geeft dat niet mijn voorkeur. Het blijft een lastig onderwerp, wat is wijsheid. Maar een ding is zeker, werken tot ons 70ste willen we niet ;)

      Verwijderen
  3. Ik kwam je blog tegen en heb je toegevoegd aan mijn leeslijst.Je schrijft leuk en ik ga je zeker volgen! Leuk dat je een linkje naar mijn blog toegevoegd hebt in jouw artikel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, wat lief! Ik ben een groot fan van jullie rubriek "woonwoensdag" en heb gisteren op de winactie van bol.com gereageerd. Ik vergat toen alleen te vertellen dat ik ook zo onder de indruk was van het artikel over de AOW-leeftijd :)

      Verwijderen
  4. Ik heb ontslag genomen toen ik 50 werd, dat is nu 2 jaar geleden. Ik heb 33 jaar gewerkt in de gezondheidszorg.
    Mijn man heeft een eenmansklusbedrijf en is dus ZZP-er, met goede en minder goede maanden.
    We hebben 5 kinderen tussen de 18 en de 26. De jongste 2 studeren nog en wonen thuis, de andere 3 hebben gestudeerd en werken nu en wonen op zichzelf.
    Ik heb er bewust voor gekozen om te stoppen met werken.
    We leven behoorlijk zuinig en lossen extra af op de hypotheek om de maandlasten later zo laag mogelijk te krijgen. Manlief bouwt geen pensioen op. Uit zijn vorige baan heeft hij wel recht op pensioen, maar dat is dus niet over zijn hele arbeidsleven. Hij gaat met pensioen met 68 jaar en 3 maanden. Omdat hij een zwaar beroep heeft, wil hij als hij bv 65 jaar is, wel minder gaan werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Respect hoor voor de keuzes die jullie maken en ook dat jij bent gestopt met werken. Zuinig leven en hypotheek aflossen komen helemaal in mijn straatje. Ik hoop dat jullie straks mogen genieten van heel veel mooie jaren samen.

      Verwijderen

Bekijk hier ons laatste vlog!

Taxx Lifestyle

Taxx Lifestyle
Bekijk ook eens mijn andere blog of mijn webshop voor handgemaakte vintage slingers en woonaccessoires.

Like ons op facebook