Me ♥ NPO 1

by - november 20, 2016

TV-kijken; ik denk persoonlijk dat ik het iets minder doe dan de gemiddelde Nederlander. Helaas kijk ik nog steeds iedere avond GTST, maar als ik er een keertje niet ben, rol ik er een paar dagen later wel weer in. Ik besef dat ik weinig mis als het een keertje niet kan. En dan kijk ik nog Eigen Huis en Tuin op RTL4 en VT-Wonen op SBS6.

Verder kijk ik eigenlijk alleen dingen die ik interessant vind en waar ik dus soms ook echt een reminder voor in mijn telefoon zet. En dat zijn op dit moment toch wel wat pareltjes op NPO 1. Ik deel ze graag met jullie.


1. Ik Vertrek (AVROTROS)
Serie reportages waarin Nederlanders, die hun geluk in het buitenland gaan beproeven, gevolgd worden.


All-time favorite en met stip op 1: al jaren kijk ik dit programma met veel plezier, vroeger omdat ik dacht, wie weet ooit.....maar nu ik kinderen heb moet ik er niet aan denken om ze uit hun omgeving te halen, maar ik blijf het fascinerend vinden of het nu lukt of niet lukt, ik hou er van!

2. Schuldig (HUMAN)
Bijna iedereen in de Amsterdamse Vogelbuurt heeft schulden. Elke maand trekt een stoet van zware jongens, een deurwaarder, agent en slotenmaker door de straten om een woning te ontruimen. Het is het meest dramatische gevolg van de eeuwenoude jacht op de schuldenaar. Terwijl buurtbewoners worstelen met boetes en schaamte, staan de deurwaarders en hulpverleners voor gesloten deuren. De incassomanager wil doorgronden waarom mensen hun kop in het zand steken. Op het stadhuis roept de wethouder schuldhulp uit tot speerpunt van zijn beleid. En intussen blijven de rekeningen zich opstapelen.


Toen ik de voorstukjes voorbij zag komen van deze reportage-serie, ging er gelijk een reminder in mijn telefoon. Maandag 22:10 keek ik vanuit bed, want eigenlijk is het net iets te laat voor mij. Maar ik bleef geboeid door de personages en manier waarop ze gefilmd worden. Ook hulpverleners komen aan het woord en dat maakt het een mooie reportage. Ik moet eerlijk zeggen dat ik gefascineerd ben door dit soort programma's over mensen met financiële problemen. Waar ik erg van schrok in deze aflevering is dat een rekening van bijv. € 450 kan oplopen met alle incassokosten tot maar liefst € 1900. Meneer Dijsselbloem doe hier wat aan, dat mensen gestraft worden, prima, maar zo los je het probleem echt niet op.

3.  Hoe word ik 100! (MAX)
In dit programma worden 6 mensen gevolgd die, net zoals ruim 5 miljoen andere Nederlanders, lijden aan welvaart ziektes als diabetes, hart- en vaatziekten, overgewicht en stress. Deze ziektes kunnen fataal zijn. In 5 maanden proberen deze mensen onder begeleiding van een medisch team van hun aandoeningen en hun medicatie af te komen door simpelweg gezond te leven.



Ook een nieuw programma , afgelopen woensdag keek ik, of eigenlijk we, want Martijn vind het ook wel interessant, de tweede aflevering.  Ik moet zeggen, ook al ben ik wel wat gewend qua gezond eten, dat het best extreem is. Het is echt geen sonja-bakker-dieetje wat ze als advies krijgen. Van zelfgemaakte lijnzaadcrackers tot courgettespaghetti, het komt allemaal voorbij. Ik ben echt super benieuwd naar het eindresultaat.

4. Spoorloos (KRONCRV)
Dit programma richt zich op bloedverwanten die elkaar uit het oog zijn verloren of elkaar zelfs nog nooit hebben gezien. De redactie is door de ervaring bedreven geworden in het zoeken en opsporen van mensen. Dit doen ze in samenwerking met correspondenten in andere landen.


Ook een programma dat ik al heel lang kijk. Op de maandag vertrek ik meestal vroeg naar bed om dit programma te kijken. De bijzonderheid van familiebanden, maar tegenwoordig ook de verbazing hoe mensen zwart worden gemaakt door andere familie leden en/of ex-partners en dat dat achteraf helemaal niet blijkt te kloppen. Zo zie je maar een verhaal heeft altijd 2 kanten.

Kijk jij veel TV? En van welke soort houd jij? Kijk je de programma's uit dit rijtje of heb ik je misschien geïnspireerd, of misschien heb jij nog leuke kijktips. Ik zou het leuk vinden als je hieronder een bericht achter laat.

You May Also Like

1 Comments

Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achter laat: